zondag 9 augustus 2009

Amsterdam deel 3

De tweede poging.....,want vanmiddag na 3 uur te zijn bezig geweest op een errug trage computer en vele foto's op te laden ging het op het allerlaatste moment mis. Alles kwijt! Nee, grrr#F%&sssssssss.......nee.........En inmiddels enkele uren en een maaltijd later doe ik de volgende poging. En warempel ineens is hij veel sneller. Het schilt waarschijnlijk dat manlief er eens flink boos op geweest was dat die zo traag was (lees gewoon hier en daar wat weggegooid vanuit de computer waardoor hij zo sloom geworden was).

Wat heb ik genoten van al die creativiteit die je gewoon voelt stromen, waar je ook maar rondkijkt in deze stad. Vindt je het niet aan de diversietijd van mensenhoofden, dan zie je het wel in het straatbeeld. Kijk maar mee in de volgende reeks foto's.





























Vinden jullie ook niet dat dit heertje hiernaast erg op onze kroonprins lijkt? Beiden zijn geschildert door Rembrand overgens.


















En






Als je zo op de klokken kijkt, zie je dat hier ook al zo een diversietijd(met de nadruk op tijd). Een ding hebben ze gemeen. Het is al goud wat er blinkt, dit speciaal om vanuit de verte nog steeds een helder zicht hierop te hebben. Dit koninklijk embleem hierboven blinkt ook al zo mooi net als de wapenschildjes eronder. Het zou me niet verbazen dat die laatste gemozaiekt zijn.
Ook zijn deze gevelversieringen zijn stuk voor stuk plaatjes. Wat een werk moet dat geweest zijn. Want of ze nu gekapt zijn uit natuursteen of gescultuurd zijn met klei of beton of hout......het vakmanschap straalt er van af.
.






























Helemaal blij werd ik van het zien van deze fleurige tegel- mozaiekwerken. Deze moderne zit/hang/slaap plek midden in het centrum die in ieder geval goed gebruikt wordt.













Maar wat dachten jullie van deze prachtige mozaieken gemaakt van Byzantijns glas .Deze vond ik bij toeval in een nisje in de Kalverstraat. En net als ik vermoed had, bleek dit een kerkportaal te zijn. Ze zijn gemaakt ongeveer 90 jaar geleden. Helaas wisten ze niet te vertellen wie de maker was. Zijn/haar initialen staan op de Jezusfiguur mozaiek links onder, net als het juiste jaartal. In mijn ander wereld mozaiekblog staan ook nog meer gedetaileerde foto's voor de geintreseerden.






















En als laatste kan ik nog wat smeedijzerwerken laten zien.
















Hebben jullie ook zo genoten van ons dagje Amsterdam? Wij in ieder geval wel.....
net als we enorm genoten van ons gezelschap Henk en Corine. Lievertjes bedankt voor de mooie herrinnering en de overnachtingen die we inmiddels al 3 jaar doen bij jullie. Net voor ons vertrek naar Amerika elke keer weer.......

8 opmerkingen:

Cindy at her Country Home zei

Ha lieve Miranda, I'm back home honey! hiihi... Dankjewel voor je lieve berichtjes, zo sweet. Heb je blog even bijgelezen en je was in Nederland las ik,wat leuk! Je hebt Amsterdam wel heel mooi op de kiek gezet zeg, inderdaad een inspiratie in de stad te vinden. Zelf afgelopen maanden met van alles en nog wat druk geweest zodat ik het bloggen echt even moest laten, time flies! Inmiddels na een lekkere anderhalve week in Italië en Kroatië vertoefd te hebben weer thuis. En ga deze week zeker even bloggen want heb nog lekker een week vrij. Was genieten bij je, veel liefs van Cin X

Else zei

Hey Miranda, fijn dat je pc het weer doet! En je verslagen en foto's LEUK, wat is de stad toch mooi. Fijne dag, uit een zonnig Huizen Else

Annelies zei

Ja, Amsterdam is een heerlijke stad. Mooie foto's heb je gemaakt.

Anoniem zei

Prachtige foto's Miranda !
Goed dat je man de PC toch wat sneller kreeg!!Als het zo lang duurt ggrrrr!! Vreselijk!

Je krijgt op dit moment wel erg veel bezoekers uit Nederland zie ik!!!

Groetjes Thea

Anoniem zei

Hoe langer ik in Amerika woon hoe meer in naar Nederland verlang!

Tina.

Yvonne aka sommeke zei

Fijn voor ons dat je geduldig weer opnieuw aan je logje begon!
Zelf was ik ook al een aantal keren in Amsterdam, erg leuke en interessante stad!

Anoniem zei

Mooie foto`s heb je gemaakt,je hebt zeker wel genoten van Nederland,hoop dat je een fijne tijd had,tot gauw weer,groetjes Joke.

USA2007 zei

Hier een stille meelezer van jullie blog. Leuk die fotos van Amsterdam. Ik denk dat ik toch weer een keer naar moet Nederland vliegen.

Sue in Orlando, FL