zaterdag 27 september 2008

Weer eens een ander broodje gebakken






Nu het weer na 3 dagen nog steeds regen geeft, herfst duidelijk begonnen is hier, en eindelijk weer eens een fatsoenlijke nachtrust genoten heb, sta ik rond 6 uur op en bedenk me maar een vers broodje te gaan bakken. Dat is nl weer al een tijdje geleden. Ik vind het maar niks om met die hitte de broodmachine aan te zetten. Die geeft immers nog meer warmte. Al bedenk ik me net dat ik misschien volgend jaar op de porch eens een poging doe. Stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. Maar afgelopen mei kreeg ik van mijn schoonzusje Anne-Marie een boekje vol met broodrecepten uit Nederland.

Nu heb ik daar al regelmatig in gekeken, speciaal meel gevonden hier in een reform winkel en heb besloten vandaag eens een tarwebrood met havervlokken te bakken. Receptje weten?

200 gram tarwebloem
200 gram speltmeel
80 gram havervlokken( geweekt in water)
300ml water(kamertemperatuur)
1 theelepel melkpoeder
1 theelepel zout
1 eetlepel boter(ook kamertemp)
1 eetlepel licht bruine basterdsuiker
1 1/2 theelepel droge gist

Nu moet het nog gebakken worden, maar vooral de smaak zal ik weten te vertellen en wie weet nog wel een fototje erbij. Geduld dus.




tijdens het rijzen in de broodmachine...



en het resultaat, mooie open structuur. Erg Nederlands smaakje. En samen met de ontbijtkoeken, die erna ook nog gebakken werden, smaakten ons ontbijt de volgende morgen weer heerlijkvertrouwd. Trouwens ook nog kletskoppen gebakken en roombroodjes voor morgen.

1 opmerking:

Sylvia zei

Ik bak gewoon iedere dag een brood hoor in de machine! Hitte of geen hitte. Meestal doe ik 's-avonds alle ingredienten erin en dan hup de timer erop zodat we 's-morgens vroeg wakker worden met de geur van versgebakken brood.......
Ik heb trouwens ook nog een heel erg lekker recept van een foccacia brood. Ik ga het je zo gelijk even doormailen.
Groeten!