donderdag 31 januari 2008

Koken en bakken

Na een tweede slecht geslapen nacht kan ik maar slecht mijn warme bed uit. Het is zelfs zover dat ik een bakje koffie nodig heb, daar mijn ogen en gedachten weigeren wakker te worden. Maar daarna gaat het snel. De gebruikelijke verplichtingen van taxi voor iedereen te spelen moet tenslotte ook gebeuren, want een tweede auto zit er voorlopig nog niet in. We hebben nog een huis en auto in Nederland te koop staan. Maar we houden moed en hopen dat er na de carnaval toch eindelijk iets verkocht zal gaan worden.



Dus na iedereen weg te hebben gebracht, boodschappen te hebben gedaan, ben ik maar gauw aan de slag gegaan met verse rode kool klaar te maken, net als stoofvlees met mijn laatste flesje bruin bier uit NL wat nog was meeverhuisd. Alleen was de ontbijtkoek al weer weken op, ook deze doe ik erin. Ik het web op en jahoor een recept gevonden van onze Nederlandse ontbijtkoek. (www. wereldexpat.nl). Zo fijn, zo een site waar ze met ons "arme"stakkers meedenken. Daar had ik destijd ook mijn pepernoten gevonden. Alleen al die kruiden had ik niet op voorraad maar wel koekkruiden. Laat daar nou alles inzitten en als bonus krijgen we er nootmuskaat bij.
Maar dat mag mijn pret niet bederven en ik aan de bak. Niet te flauw gedaan, gelijk maar twee dan. Die oven staat toch aan (toch mijn Zeeuwse afkomst niet verlochenen). Alleen kwam ik erachter met het opruimen dat ik de bakpoeder vergeten toevoegen was. Maar, ik had ze wel afgestreken met koffiemelk. Dat had ik me herinnerd van vroeger, toen Jack nog koksmaatje was. Daar krijgt het zo een klef plakkerig bovenkantje van. En ik had ook nog een doos met kandij pareltjes in de kast staan waarvan ik me al zat te bedenken waar ik die in godsnaam destijds voor gekocht had. Dus ook daar een laagje van erop en hup de oven in. " Peace of cake". Alleen zal de smaak goed zijn.................en na 90 minuten (werkelijk de heerlijkste geuren hingen in het huis), ze laten afkoelen en snijden maar.
Okee, het is een zware koek geworden die eruit ziet als je een cake kapotgeklopt hebt. Zo een kleffe substantie, maar in eerste instantie na wat stevig te knauwen moet ik zeggen het smaakt niet verkeerd.



Nu heb ik helemaal de smaak te pakken. Zal ik een rozijnenbroodje bakken? Receptje opgezocht, net als de ingredienten en ook gauw na wat reistijd(hahaha), rijs-tijd mag ook deze de oven in. Ben helemaal trots op mezelf.


Dit is leuker dan poetsen, al mag ik dat straks wel gaan doen, want die keuken ziet er niet uit van al dat rondvliegende bloem. En voor straks maak ik denk ik nog maar een zuurkoolschotel, kompleet met spekjes en ananas.
Alleen heb ik nog een vraagje voor de in Nederland verblijvende familie en vrienden. Heeft er iemand toevallig nog zo een ontbijtkoektrommel over waar die niks mee doet? Want je raadt het al, het verpakkingspapiertje zat er niet aan en ooit heb ik wel eens zo een ding gehad, maar ja wat doe je er mee. Nu had ik hem kunnen gebruiken. Dus laat maar horen lieve mensen. Hihi, handig zo een vraagbank. Ik heb zo de vorige keer bij opa's bezoek woordenboeken gekregen. Heerlijk. Nou ik heb er foto's van gemaakt en ben erg benieuwd naar de reactie van de medehuisgenoten.
Het mozaieken ligt vandaag dus wederom stil. Maar de aanhouder wint.

En tevens zal ik wat van mijn mozaiekverleden blootstellen. Daar heb ik een vraag over gehad. Ik ben al 10 jaar verslaafd aan keramiek beschilderen, beelden maken en de laatste 5 jaar mozaiek erbij. Hiervoor was ik in Wilrijk een opleiding aan het volgen en nu probeer ik deze onder leiding van mijn oude leerkracht op afstand verder te volgen. De begin jaren besteedde ik vooral aan tegels beschilderen (glazuren) en kapot maken en hervormen in andere patronen.

Hier en daar van anderen gekopieerd, want dat hoort erbij en later eigen ontwerpen gemaakt. Ook kwam er smalti (het byzantijnse glas) bij, dat nog steeds volgens oud procedee gemaakt wordt in Spillembergo en Venetie. En natuurlijk ook het eeuwenoude marmer. Ook deze zijn in vele verschillende kleuren te verkrijgen en heeft elke steensoort zijn eigen eigenaardigheden op kapgebied. Want inmiddels kap ik dit alles met een speciale hammer en splijtpen die ook uit die streek van Italie wereldwijd vervoerd worden.

Maar nog eerst even mijn beneden liggende lijst afmaken, die uit hoofdzakelijk tegels, een uit Egypte meegenomen keramieke mestkever, ook wel Scarabee genoemt & glas & Noryl-korrels bestaat (ooit meegenomen door de kinderen tijdens open dagen van GE-Plastics, toen manlief daar nog werkte). En verder heb ik nog heel wat onafgemaakte werken liggen, die ik eerst ga afmaken alvorens ik weer aan iets nieuws begin.

3 opmerkingen:

kastelke zei

Wow! Wat een schitterende dingen, die mozaieken! Ik hou nogal veel van de klassieke oudheid (en natuurlijk de Byzantijnse kunst0, vooral van beeldhouwen en mozaiek.
Verkoop je die dingen ook? Zouden de Amerikanen daar niet veel geld voor geven, voor zo'n kunstwerken?

Als je van koken houdt, kijk dan ook eens op
http://www.kokeneten.be/index.php?author=26
Vooral de recepten van Ann. Zij is een Vlaamse die nu een jaar of 2 a 3 in California woont. Het zijn dus dingen die je ook met Amerikaanse ingredienten kan maken, en ik hou persoonlijk wel van haar smaak.

Anoniem zei

He zusje

Wat ziet dat er geweldig uit zeg! Ge bent toch en kadee he!

Misschine kun je je koeken in van die geweldige zipzakken stoppen, je weet wel!

Enfin, we eten straks mosselen, das voor jou zeker wel lang geleden denk ik. Dat kennen ze niet in de US of wel?

Zusje, tot snel op de msn of foon!

Anoniem zei

Hey Solletjes,

hoe is het met jullie met mij is het goed!! :)
is het koken goed gelukt? ik denk het wel want de foto's zien er mooi uit vind ik!!

Groetjes,

Lars