woensdag 3 december 2008

Recept deegventjes.

In onze geboortestreek Zeeuw Vlaanderen eten wij traditioneel in de Sinterklaastijd deegventjes. Deze kunnen de boterham vervangen. En aangezien wij nu op verre afstand van de Zeeuwse bakkers zitten maken we het wederom zelf.
En wat viel mij op de laatste dagen bij de bezoekers? De blog is de laatste dagen veel bezocht ben door mensen die op zoek zijn naar het deegventjes recept. Maar zij kwamen van een koude kermis thuis want zagen slechts een vage foto van de brunchttafel bij mijn vriendin Ellen begin oktober dit jaar. Maar ik zal mijn versie aan jullie doorgeven en hoop dat het ook jullie zal smaken.
Dit recept is goed voor 8 a 10 ventjes.


BENODIGDHEDEN:
375 gram bloem gezeefd
30 gram verse gist of 5 gr gedroogde gistkorrels
1 theelepel suiker
1/4 liter lauwe melk
1 volle lepel kaneelpoeder
1/2 theelepel zout
75 gram roomboter op kamertemperatuur
rozijntjes voor decoratie van de ogen en navel
bakpapier

BEREIDEN:
Bloem in een kom zeven en een kuil in het midden maken. Daarin gist en suiker en kaneel doen. Mengen met de helft van de melk. Binnenste gedeelte roeren en met een droge theedoek afdekken en 20 minuten op een warme plek (in het winterzonnetje of bij de verwarming) laten rijzen.
Dan het melkrestant erbij en de boter in schijfjes voorzichtig erdoor mengen, net als het zout*.
Daarna kneden op 't aanrecht met wat bloem tot het een lekker soepel deeg is, wat ongeveer ruim 5 minuten duurt. Dan tot een bal maken en terug in de kom met theedoek laten rijzen tot het deeg verdubbeld is. Weer op het aanrecht met bloem door kneden. En het op 8 of 10 gelijke bolletjes snijden. Maak van elk hier een rechthoekig broodje van en snij de benen en de armen. Het hoofdje vormen. Nogmaals 20 minuten laten rijzen. Dan de geweekte rozijntjes plaatsen als ogen en navel. Bestrijken met een los geroerde eierdooier.
Bakken onder in de oven op 180 graden C of 355 F in een gewone oven en 160 in een hete lucht.
Afhankelijk van de grootte 15 a 20 minuten. Als ze mooi goudbruin zien eruit halen en laten afkoelen. Heerlijk met roomboter en basterdsuiker of kaas. Smakelijk!!

P.s. foto volgt, want morgen ga ik ze weer zelf maken. En ze blijven een 2 dagen vers zonder vriezer dank zij de boter. Maar in de brood machine kun je het deeg (alle benodigdheden er in een keer) laten mengen.

*Zout en gist tesamen kan de gist, wat een bacterie is, dood maken. Beter op het laatst erbij voegen.

2 opmerkingen:

Lizbroodmolen zei

Hoi, jullie kennen me niet, maar ik bak graag brood en mijn buurvrouw zei dat ik vast geen deegventers kon bakken. Ik woon vlak bij Terneuzen en zie ze bij de bakker liggen. Maar met jullie recept is het idd goed gelukt.

Lizbroodmolen zei

Hoi, jullie kennen me niet maar ik bak graag brood en was voor mijn buurvrouw op zoek naar het recept. Ze zijn goed gelukt!