woensdag 17 februari 2010

Bij den bakker.....

Vandaag staan er speculaaskoekjes en een bananencake op de lijst om te gaan maken. Gister was ik al voorbereidingen aan het treffen hiervoor. Het deeg voor de koek mocht een nachtje rusten, en ook de spullen voor de cake zijn in huis. Voor het eerst maak ik gebruik van een speculaasmal, een lief huisje. Benieuwd hoe zou het gaan? Elke keer opnieuw het malletje bestuiven met bloem en de balletjes erin rollen dmv de deegroller. Dan het teveel weghalen.....een paar keer flink met het malletje dwarshoudend op het aanrecht slaan en dan komt de helft wel los. Voorzichtig peuter ik het er dan uit en zoals je kunt zien passen er maar 6 op een bakblik. Ze zijn wel groot...de mal komt uit Amerika(dat is het vast!).....zo 2x de grote van een speculaasje uit de winkel......en na een kleine 20 minuten komen de eerste zes eruit. Nog groter dan ze al waren.....En al gauw wordt de eerste geproefd. Hmmm, lekker, maar geen duidelijke speculaassmaak. Volgende keer er meer kruiden in en bruine basterdsuiker(deze keer witte gedaan), da's duidelijk.
Na de lunch is de bananencake aan de beurt. Waarvan het recept hier vermeld staat http://mamamonique.blogspot.com/2010/02/het-recept.html.
Nu had ik Monique gevraagd hoeveel gram bakpoeder erin een zakje zit.....16 gram dus......en besef net dat ik die er vergeet in te doen ben. Maar inmiddels is ook deze klaar......even kijken......wat ruikt het al lekker. Dit is trouwens mijn gebruikte bakblik.
Jammer dat jullie niet kunnen mee genieten hiervan, maar kijk maar eens hoe het eruit ziet!
Het weer is dan zonnig en dan weer zwaar bewolkt. Gelukkig is er geen sneeuw meer bijgevallen. Maar gauw tussen de Dear Jane blokjes(inmiddels alweer 4 erbij) en het bakken nog wat foto's gemaakt van de vogels. Hieronder een koppeltje spechtjes.....

De rode kardinaalsvogel(mannetje) zit te wachten totdat ook hij weer wat zaadjes kan pakken

Net als het sierduifje, allemaal leven deze hier in het wild en hebben geen bandjes rondom hun pootjes trouwens.

en de Blue ray is erg schichtig, vliegt zodra hij maar iets ziet bewegen weg...

Ook de goudvink is vandaag gezien, maar die kreeg ik net niet vastgelegd ... en wat we vanavond gaan eten......een hartige brocolietaart !

16 opmerkingen:

MarianneD zei

MMM,doe mij maar zo'n lekker stukje bananencake..of is alles al op?
Wat is zelfgebakken toch altijd lekker hé? Leuke speculaashuizen !

greet's foto's zei

wat ziet dat er lekker uit,allemaal.mooie speculaas plank,heb je,

en wat een mooie vogels daar,spechten heb ik ook,hele pinda netten nemen ze mee,en voor het eerst was er een kramsvogel wat is die brutaal.
geniet nog maar even van al je vogelsen van de lekkere cake.
speculaasjes lust ik niet.
lieve groetjes oma nijn

ria vogelzang zei

Wat een schitterend gezicht; je speculaaskoekjes en een beauty van een cake!!
De foto's van je tuinbezoekertjes zijn heel goed gelukt. Wat een mooie vogels!
Voor ik het vergeet: eet smakelijk!!

Mascha zei

Dat ziet er allemaal heerlijk uit.
En wat een hoop verschillende en mooie vogels zijn er in jullie tuin.
Groetjes Mascha

Shirley zei

Jammie, ik ruik het door het beeldscherm heen! Ze zien er ook heerlijk uit, enige huisjes waar je zo je tanden in wil zetten. grr, ik moet me inhouden, slecht voor de lijn, anders stond ik nu ook te bakken, want die bananencake lusten we allemaal wel! Vogeltjes kijken, daar kan je toch niet genoeg van krijgen he.

Bibi zei

Dat bakblik wil ik ook wel, waar heb je die gekocht?
Ik heb ook eens speculaas geprobeerd te maken maar het recept klopte niet en het smaakte niet lekker. Maar gelukkig houdt mn familie ons goed bevoorraad.

Lida zei

Gave foto's en wat een baklust! Kun je daar de kruiden kopen of heb je die hier vandaan? Zou graag even een bakkie komen doen en de bananencake proeven! Succes met je blokken, groetjes
Lida

betty prins zei

Dat ziet er ook erg lekker uit! Mooi bakblik en de speculaasvorm is ook erg leuk. Lekker kokkerellen, gezellig hé

Natasja Valentijn zei

Wat een mooie bakvorm is dat zeg! Het resultaat mag er zijn! Als het net zo lekker smaakt als dat het eruit ziet...dan hebben jullie volgens mij wel gesmuld!
Mooie foto's van de birds. Ik verbaas me over de vele prachtige soorten, die ik hier dagelijks zie.

Rian zei

ahh, die cake!! en wat een prachtige vorm heb je gebruikt. Prachtige foto's van die mooie tuinbezoekertjes ook. Weer eens wat anders dan mussen en spreeuwen en een roodborstje..
Succes met je baksels
Groetjes
Rian

Chris zei

Ik kon de speculaas hier bijna ruiken! Dat huisje lijkt wel op een heel leuk stichery patroontje. En wat een verrukkelijk uitziende cake. Fijn weekend Miranda.

WilmaKuin zei

dat ziet er heerlijk uit!! En bananancake is zo lekker!!

Yvonne aka sommeke zei

Wéééééé, ik ben te laat zeker?
Mmmm, dat ziet/zag er lekker uit, aparte bakvorm ook!
Daaaaaaag uit Wilrijk!

Brechtje zei

Snuif..................heel diep. Ja, ik ruik je lekkere speculaasjes en de superbananencake? Heb je nog een stukje? Dan kom ik even een bakkie doen? (grapje) Mooie vogeltjes. Fijne zondag!

Francien zei

Oh ....je bent LEKKER bezig Miranda...letterlijk en figuurlijk... lol....wat ziet het er allemaal smakelijk uit zeg..als ze eens wisten bij je in de buurt..als ze het ruiken staan ze toch massaal op de stoep voor een lekker stuk taart met een bakkie erbij??..
en die vogeltjes....je kunt er uren naar kijken...jullie hebben daar zulke mooie ook...prachtige foto's
groetjes Francien.

ParisMaddy zei

Your cookies look delicious and the bird pictures were so cute.