zondag 11 januari 2009

Eindelijk weer eens aan de bak...


Na dat de rest van het gezin alweer een aantal weken vroegen wanneer ik toch weer eens ontbijtkoek ging maken, ben ik zaterdagmiddag ijverig bezig geweest. Nadat er 3 de oven in stonden bedacht ik me dat ik ook eigenlijk wel eens het suikerbrood recept van opa Piet mocht proberen. En ook dat was voor, jawel twee broodjes. Nou ja, altijd handig eentje extra in de diepvries.......en terwijl ik door mijn kookschrift blader, vind ik ook nog een recept voor een honingkoek, en wel in de vorm van een hart. Nu was het al jaren de traditie, door mijn omaatje begonnen, dat wij rond nieuwjaar een niefjaarskoeke kregen. Dus als ik dan toch bezig ben.....kan ik blijkbaar ook weer moeilijk stoppen. Plus het feit dat hoe ouder deze laatste is hoe lekkerder die gaat smaken, schilt het weer, dat nu er ook ontbijtkoek is....., want zo kan ik hem nog even laten oud worden.

En voor de afwisseling komen onze Engels vrienden dit weekeind weer eens deze kant op. Eten we samen van een kopje verse tomaten/groentesoep met balletjes. Een overheerlijke ham, waarbij ik aardappeltjes met Franse kaas en een scheutje room uit de oven erbij serveer, samen met een lekkere schaal salade. En wat mij het meeste plezier doet is dat ons mopke nu ook begint te genieten van de salades. Vooral met wat harde geitekaas te er zelf over raspen en met de honing mosterd dressing.....
Ja Ronald, ik weet het, weer over eten en helaas geen geur erbij. Trouwens het pannecotto recept zou ik ook wel eens willen uit proberen, gezien ik hoor dat het erg lekker schijnt te zijn. En sluiten we weer, hoe kan het ook anders, de avond af met kaarten.

Helaas kan ik van de badkamer nog geen foto's sturen, want met het schaamrood op de wangen moet ik bekennen dat mijn borduurwerkje en de Skypegesprekjes heel erg verleidelijk blijken te zijn. Zo zat ik deze week samen met Petty heerlijk te klessebessen, terwijl ik aan het borduren was. Duidelijk aangestoken begon zij enige tijd later mee te doen. Hihihi, zo lijkt het weer net als vanouds.....Haar dochter ging de tuin nog in om fototjes te maken op ons verzoek van het witte wereldje dat jullie daar nu hebben, want hier kennen we het fenomeen niet echt, ondanks de koude nachten. Als het hier vriest is het gelijk zo droog.....zelfs na de twee regendagen afgelopen week.

Maar ook met mijn moedertje elke dag alweer bellen, hoor ik telkens haar enthousiaster en ontspannender antwoorden. Zo fijn en het leuke is dat ik vandaag ook beeld kreeg te zien in de vorm van een fototje. Nou ze ziet er alweer goed uit vind ik zelf.

En zo begreep ik dat andere opa speciaal voor ons op zijn fiets gestapt is om fototjes van schaatsend Terneuzen te maken. Is dat niet lief...Maken we toch nog wat van de Nederlandse winter mee. Misschien toch maar weer eens erwtensoep maken, al ben ik daar de enige fan van in ins gezin. Maar de bijbehorende pannekoeken........daar is de rest dan weer dol op.

4 opmerkingen:

Petra zei

Ziet er allemaal heerlijk uit! Fijn, dat je moeder vooruit blijft gaan. Als je buiten wilt schaatsen is het leuk om hierheen te komen. Weliswaar niet natuurijs, maar wel leuke openluchtijsbanen in Reston en Washington. Als ik weer eens die kant op kom lijkt het me zeker leuk eens iets af te spreken!

Conny zei

Krijg er spontaan trek van!
't ijs begint hier helaas alweer te smelten. We hebben ons niet op schaatsen gewaagd maar hebben wel even de sfeer geproefd en een wandeling gemaakt met de hondjes langs en over het ijs. 't Is toch een bijzonder sfeertje dat je tegenwoordig niet zo vaak meer meemaakt.

Anoniem zei

Wat een heerlike baksels!!! Ik woon ook in VA, maar dan in Richmond, en ik zou verschrikkelijk graag wat van je recepten overnemen - ontbijtkoek, honingkoek, loempias..... yummmmm! Zou dat kunnen?

Miranda zei

Jeanine, de recepten van de ontbijtkoek, fudge en overheerlijke havermoutkoekjes staan op 8 maart 2008. Loempiaatjes hierboven beschreven. En de honingkoek heb ik nog niet geprobeert, maar zodra die goedgekeurd wordt plant ik ook die op de blog. Blijven kijken dus. Enne ik wilde reageren op "jou" blog, maar wist niet zeker of die van jou was. Groetjes en bak ze