woensdag 14 januari 2009

Lekkere loempia's gemaakt

Gisteren werden na lange tijd, voor het eerst in de State eigenlijk, door mij weer eens loempia's gemaakt. Want toen onze kids klein waren lusten ze dat allemaal niet. Maar nu kreeg ik het idee, toen ik zowel loempiavelletjes als groente tegen kwam in de Food-Lion. En dus werd er 1/4 witte kool gesneden, winterwordtel op kleine stukjes getjopt, 1 preitje fijn gesneden, wat boontjes en brocolie, tauge, lente uitje en 1/2 kipfiletje op kleine brokjes gesneden. Dit alles even blancheren in kokend water tot de kipfilet er gaar uit zie. Dat dan afgieten, en in een wok wat olie, 2 teentjes knoflook, 1 spaans pepertje zonder pitjes of een gedroogde, wat hetzij verse gember of djare, peper en zout bijvoegen en even aanbakken......de inmiddels uitgedrupte groente bijdoen en blijven roeren tot een een geheel is. Laten afkoelen, rode peper verwijderen en dan met behulp van je loempiavelletjes loempiaatjes rollen. Dit doe je zo:

En lekker dat ze waren.....zo lekker dat de kids er niet vanaf konden blijven. En dat zie je als moeder toch graag niet. Eindelijk eens groente binnen krijgen zonder gemopper. Graag had ik jullie de foto's gesjowd van het eindresultaat, maar tijdends het bakken, geen tijd, daarna even met Ellen geskyped, die heeft ze wel gezien, kwijlend trouwens, en net voor de maaltijd vergeten.......Maar wat ik nog wel kan sjowen zijn die gene die in de diepvries voor een andere keer mogen liggen.

En met ons ma gaat het steeds beter. Inmiddels ligt ze in het ziekenhuis in Terneuzen sinds gister, heb weeral met der gebeld(toch fijn die telefoons op de kamer niet) en ze vertelde dat ze alweer gedouched had, der haren waren eindelijk weer eens gewassen en de wond op der borst was alweer genezen(hechtingen waren er al eerder uit, maar ook de korstjes waren al weg), alleen op haar been zaten nog wat korstjes. En ze klonk erg opgewekt. Had alweer visite gehad, misschien wel iets te veel......want ze was er moe van. Al met al goed bericht denk ik zo.

Samen met de nasi, vers gebakken kroepoek en satesaus smaakte het weer ver-ruk-ke-lijk!!!!

3 opmerkingen:

Bibi zei

Ik ga die ook maken, zo handig om die achter de hand te hebben!
Om je vragen op mijn blog te beantwoorden:
Hopelijk lukt het ons dit jaar een goed begin te maken met de kruiden en groente tuin. Ik denk ook wel dat ik wat tips zal krijgen van Mary Fisher, een van de Amish dames.
Het is vrij makkelijk en goedkoop om in het seizoen aan groente te komen, mijn tantes gaan dan vaak naar auctions en halen daar voor belachelijk goedkoop verse groente. Hoe komt het dat het bij jou zo moeilijk is? (Valt het jou ook op dat groente uit de supermarkt zo verdacht lang goed blijft?). Ik heb nog nooit spekkoek gemaakt maar het zit zeker in de planning, als het me lukt kan ik je wel een stuk sturen:-)
De badkamer voor de gasten is af, ik heb slate roofing tiles gebruikt en ze aangebracht op de muur zoals je dat op een dak zou doen, ik zal er binnekort effe een korte reportage van op mn blog zetten:-))
De master bathroom gaan we wel betegelen maar ook met slate. En we moeten alle tegels zelf snijden, dat word nog een leuk karwei.

Petra zei

Nog gefeliciteerd met jullie trouwdag! IJverig, zeg, zelf loempias maken, maar je had duidelijk eer van je werk.

Petra zei

Klinkt goed!zo met nasi en sate en kroepoek erbij ;-)
Maar weet je dat je ze ook uit de diepvries hier kopen. Ze heten hier spring rolls en bestaan in vele variaties. Waarschijnlijk niet zo goed gevuld als die van jou dat wel, maar voor zo af en toe en makkelijke maaltijd wel handig ;-)