dinsdag 17 februari 2009

En weg is weer de sneeuw en HET recept vleeskroketten

Wat weer zo een prachtige plaatjes opleverde gisteren verdween letterlijk als sneeuw voor de zon. Want tegen half negen begon het terug te sneeuwen, dikke vlokken......en terwijl ik zat te Skypen met Kastelke bleef ook nog steeds de zon schijnen.
Verteld haar ook dat ook ik deze winter een engeltje in de sneeuw wilde gaan maken( door net als dit sneeuwpopje te gaan doen).
Maar toen het eindelijk gestopt was met sneeuwen en ik naar buiten wilden gaan was al de sneeuw tot mijn verbazing al weg gesmolten................dus des te blijer was ik met mijn bewijs foto's natuurlijk. Hihihihi.
Maar nu kreeg ik van Petra (uit NC) een berichtje dat we kroketten en bitterballen kon kopen in Mooresville. En ineens, schiet er door mijn gedachte dat ik ......ik heb daar ooit toch eens een recept van gehad, van Ina, de dochter van mijn oude slager......en dus duik ik in de verzameling recepten. Na wat zoeken......Yes gevonden, nu de ingredienten bij elkaar gaan zoeken. Doen jullie mee?
ingredienten:
350gr hacheevlees/beef stew
3theelepels zout
100 gr boter
120gr bloem
1 flinke ui
3/4 liter bouillion van 1 1/2 rundvlees goud boulionblokje van knorr
2 theelepels kerry& 1 theelepel cayenne peper
peper
maggie vloeibaar
1/ eetlepel peterselie
paneermeel
1 ei
Bereiden een dag van tevoren:
Rundvlees koken voor 2.5 uur met zout op een laag pitje.
2,5 uur later:
Vlees uit de bouillion scheppen en laten afkoelen.
Boter zachtjes laten smelten in een pan. Voeg de uien en de kerry toe en roer dit tot de uien gaar zijn. Bloem toevoegen en even laten indikken. Bouillon langzaam toevoegen en steeds blijven roeren, tot het een mooie roux geworden is. Dan maggie en peper na smaak toevoegen en de peterselie(ik geef de voorkeur aan gedroogde trouwens). Vuur uit. Inmiddels kun je van het afgekoelde vlees met behulp van een vork de draadjes scheiden. Je krijgt dus er dus een bord vol van. Die mag je daarna bij je roux gooien en roer het geheel nogmaals door elkaar. Daarna doe je het prutje in een platte glazen ovenschaal(bv die ene die je voor lasagna gebruikt) en leg rijkelijk kleine dotjes boter over het geheel. Dat dit gaat smelten hoort overgens hoor. Nadat het wat is afgekoeld sluit je het af met plastic folie en zet het in de koelkast tot de andere dag.
En dan:
Was je handen. Zet 2 soepborden op je werkplekje. Vul er een met 1 ei en roer het even met een vork ddor elkaar, en in de ander paneermeel of gedroogde broodkruimels. Haal nu je schaal uit de koelkast en snijd alvast rechthoekjes in de vorm van een kroket of bitterbal. Zelf doe ik hem in de breedte in twee en in de lengte om de twee a twee en een halve centimeter. Haal een zo een stuk eruit en rol die eerst snel door de het ei en daarna door de paneermeel. Zelf maak ik altijd van wat te grote kroketten wat bitterballen . Als het geheel klaar is kan je ze gelijk gaan bakken als je wilt in een temp van 180 graden C/350 graden F.
ontdooid 5 minuten
bevroren 8 minuten

En terwijl ik net wat foto's van het goedje wil nemen hoor ik een kraai stevig roepen. En wat schets mijn verbazing.....Ik heb een vogel-fan, die eindelijk mijn taartkunst waardeert (of zou hij bij de temperatuur van -7 Celcius zo scheel van de honger zien ...),nee hij kan ook het andere zaad kiezen niet? Nee hij is een echte fan dus!

En blijft zeker 5 minuten eten!
En terwijl ik gisteren boodschapjes haalde zag ik dat de rozen voor valentijnsdag($20,-)bij onze Food-lion nu weg gingen voor $5,- per bos........en ja, dan kan ik het niet laten om 2 bosjes gemengde rozen mee te nemen.
En daar weer leuke plekjes mee te versieren.
Maar ook de hyacinten geuren behoorlijk. Gelukkig is het hier zo groot, dat die geur wat vervaagd gelukkig.

8 opmerkingen:

kastelke zei

Als het nog eens sneeuwt wanneer we skypen, dan stoppen we, zodat jij lekker engeltje kan gaan spelen. ;-)

Mooie roosjes, Miranda! En als je ze voor zo'n prijsje kan kopen, dan heb je er nog extra plezier van, vind ik.

Anoniem zei

Leuk blog zo anders dan alle anderen blogs welke ik regelmatig lees.
Ik vind het leuk om te lezen en tezien wat voor creativiteit je nu weer op je blog laat zien en je kookkunst met recepten! Heel leuk.
Dat maakt jouw weblog het meest leuke en interesante van alle weblogs die ik regelmatig lees!
Ga zo door!
Groetjes,
Mona.

Miranda zei

Ach, wat een lieve woorden van krijg ik toch van jullie beiden, daar word ik helemaal verlegen van...., maar voel me erg vereerd hoor! Af en toe denk ik wel eens, ik spring maar van de hak over de tak.....maar dat ben ik nu eenmaal. Groetjes

Petra zei

Misschien moet ik dit recept ook eens proberen. Heb ze zelf ook in het begin geprobeerd te maken. Bitterballen in mijn geval. Ik vond ze heerlijk (want ik wist hoeveel werk het was geweest), maar Ron dacht er anders over, ha ha ha. (en hij wist duidelijk niet hoeveel werk het was geweest ;-) )

Ik ben blij dat Mona (of Lisa, Ine, Irene of Els) jouw blog leuk vindt. Ik vindt het namelijk ook een leuk blog ;-)

Petra zei

Vergeet ik nog te zeggen van je rozen. Geweldig zo'n aanbieding!!!
Inderdaad kopen natuurlijk en van genieten ;-)

Anya zei

Wat een prachtige rozen heb je op de kop getikt!! Heel bijzonder dat ze zelfs cheaper zijn dan hier...

En zo zie je maar dat je blog steeds meer fans krijgt, niet? Soon you will be famous, girl!!

Kus van je zus!

Anoniem zei

Nou vooruit, laat ik dan ook maar bekennen dat ik inmiddels dagelijks je blog lees;)
En net zoals mijn voorgangers kan ik genieten van je creativiteit en kan ik ondertussen nog wat van ons oude Virginia opsnuiven.
Groetjes, BiancaF

Anoniem zei

prima recept maak zelf al jaren bitterballen doe er alleen een aantal blaadjes gelatine door dan wordt het nog stijver en dat maakt het makkelijker om de balletjes of kroketten te maken Ingrid van Drongelen Flossmoor IL (25 m ten zuiden van Chicago) ps m'n man komt uit vlissingen z'n ouders van de overkant dus we waren erg blij met het recept van de deegventers