donderdag 19 maart 2009

Dear Jane






Na ik al verschillende keren de vraag gesteld kreeg wie die Jane dan toch wel was, zal ik jullie eens het een en ander nader uitleggen. Deze dame: Jane A. Stickle is degene die deze quilt ontworpen en gemaakt heeft (waarin wel 225 verschillende patroontjes zitten en uit 5602 stukjes bestaat) tijdends de Civil War. Deze was van 1861 tot 1865 . Zij is geboren en leefde in de staat Vermont, waarvan toen zeker 32.000 man meevocht. 6000 man verloren het leven en velen kwamen niet terug en beleven elders. Deze quilt is vele jaren verstopt gebleven in een of andere koffer. Vele jaren later herontdekt, tentoon gesteld en voor velen een inspiratiebron gebleken. Tot er een dame(Brenda Manges Papdakis) kwam en al deze patronen ging vertalen naar papier. En vervolgens hier weer een boek van te maken, die vervolgens ook nog eens de wereld verovert en velen inspireert tot het maken van deze quilt. En zo ook mij.... Mochten jullie meer hiervan willen weten google gewoon maar eens Dear Jane in en je bent zo uren zoet. In ieder geval heb ik eindelijk weer twee blokjes gemaakt van de onderste vierkante rij. Kijk maar even mee.











Verder ben ik met Nikkie en haar Personal Finance klas naar de Food Lion(een soort Albert Heijn) gegaan om een diner met elkaar te maken met beperkt budjet. Nou ja ,maken....het moet morgen op een tijdsbestek van 50 minuten moeten ze het maken en gegeten hebben. Dus een groepje moest het voorgerecht, een groente en fruit, de andere brood en borden, nog een andere het hoofdmenu, nog een groepje de drank met bekers. En ieder groepje kreeg $6,- mee. Nu mocht Nikkie met haar groepje fris halen en liet die nu in de aanbieding zijn. De bekende merken waren nu $0.89 per 2 liter(geen statiegeld, maar wel 5% tax erboven). Dus met 4 flessen, en bekers waren ze ruim onder het bedrag gebleven. Nu hadden de broodgroep en de hoofdmaaltijd bedacht dat ze samen de pizza's kunnen eten. Voorgerecht en groente/fruit weten we nog niet, maar het dessert zal bestaan uit paas-cakejes....en dat allemaal in het tweede uur van de dag(dus nog voor koffietijd in de ochtend). Lijkt mij een vreemde keuze, maar ach in Amerika kan alles lijkt zo wel. Als je het Nikkie vraagt antwoord ze dat er vele ook gebakken aardappelen als ontbijt eten. Ben benieuwd of ze zal ontbijten....of eten rond 9 uur.....
Maar ook ons aller boefje laat zich even horen: Woef, waf, woef waf waf. In ieder geval houdt hij ons goed in de gaten en begint zich steeds meer te laten horen(een van de weinige minpuntjes trouwens) als hij bevoorbeeld wil drinken, eten of spelen.....o ja, ook 's nachts als hij moet plassen of zo..... I'm watching you

7 opmerkingen:

Bibi zei

Ah ik zie het, het zijn allemaal verschillende patronen, ik dacht dat het met kleur te maken had omdat de jouwe zwart wit is. Ik denk dat 'ie erg mooi word!
Hier kun je in het restaurant ook gebakken aardappelen op het ontbijt menu vinden, soms is het best lekker. (Moet ik alleen wel zelf wat italiaanse kruiden meenemen van thuis,voor de smaak...)

Petra zei

Ach, in Nederland eten ze pannenkoeken als avondeten ;). Het is maar, waar je aan gewend bent. Wel leuk, zo'n project.

Anoniem zei

Je meneertje kijkt niet al te vriendelijk op de laatste foto.
t Een rue en die probeert jullie uit en zal trachten de baas in huis te worden.
Liefs Pa

Anoniem zei

Toch mooi dat hij zolang bewaard gebleven is !!En dat nu iedereen het namaakt, dat is bijzonder, toch ??

Een jonge hond probeert gewoon alles uit, lijkt me.
Ik heb geen ervaring, dus ik kan er niet over mee praten.

Fijn weekend, groetjes Thea

Anoniem zei

dank je wel voor je uitleg van de dear jane.........

Shirley zei

Hai Miranda, enig die DJ-blokken zo in zwart-wit, weer eens wat anders en het zal vast heel mooi worden. Leuke hond, hier vroegen de kinderen er ook al om, "maar ik ben net blij dat ik jullie zindelijk en afgericht heb gekregen" gaf ik als uitleg waarom niet. Shirley aka Krekeltje

Kitty Pijnaker zei

Wat ontzettend leuk. Ik maak ook een zwart/witte Dear Jane. Ik heb haar omgedoopt in Black Jane. Tot nu toe heb ik 70 blokjes af, maar ik heb er nu even genoeg van. Ben met andere projecten bezig. Maar neem anders een keer in kijkje in mijn keuken.
Groetjes, Kitty
www.patchworkquilt.web-log.nl