donderdag 12 maart 2009

Weer terug de koude in en recept warme ingedikte vruchtensaus.

Wat is dat toch met het weer hier, het lijkt wel een vrouw. Want is het niet zo dat er niets zo veranderlijk is als een vrouw? Altans zoiets meen ik me vaag te herinneren, want daar willen wij natuurlijk niet aan herinnert worden zo nu en dan. Maar ik wijk af, we hadden het over het weer.

Na gisteren de meest vreemde dag (qua temperatuur dan) ooit te hebben gehad zitten we weer terug in de koude met .....je raad het al weer kans op sneeuw. Hoe moet dat dan met mijn tulpen en narcissen. De eerste narcis dreigt uit te komen...Help! Zou ik hem plukken, maar ja er zit zo een mini steeltje aan.....nog maar even wachten dan. Want gisteren begon het tegen achten ineens een stuk frisser te worden dan een uurtje of wat daarvoor. Raar want het was toch net licht geworden. Dan zie ik de zware bewolking die wat wit/grijzig van kleur is. En als een dekbed zo de aarde dreigt te gaan bedekken. Er komt een lekker breisje opzetten en binnen een mum komt er langzaam een strakke azuurblauwe lucht vanonder te voorschijn en klimt de temperatuur steeds hoger en bereikt zelfs de 20 graden lijn. Mooi zul je dan denken.....maar binnen een uur komen er nu donkere wolken aan en verdwijnt die mooie lucht en de zon.....En koelt het langzaam af. Regen of sneeuw valt er niet, maar rondom de bergen hierachter ziet het er erg dreigend uit. En ook die trekken weer weg en laat ons weer achter met een soort bewolking als eerder die morgen. En wat dragen we die dag dan? Laagjes om je eerst uit te kleden en vervolgens alles weer aan te trekken.

En terwijl maart zijn staart roert,maak ik eens verse yoghurt. Recept is al eerder vermeld. Alleen missen we de ranja hier. Dus probeert moeders er maar weer wat op te verzinnen. Hmmmm, ik heb nog in de diepvries een zak aardbeien liggen. O en ook nog gemengde rode vruchten. Daar kan ik wel wat mee. Men neme:

* glazen diepvriesschaal per vruchten mengsel in dit geval.
* diepvries of nog lekkerder verse vruchten( alles kan), ook gemengd
* vanillesuiker (ik maak altijd deze zelf, koop fijne kristalsuiker en doe daar een vanillestaafje opengesneden in, en het zaad eruit, of maal deze helemaal fijn) enkele flinke scheppen,
* een flinke scheut cognac
Verwarm de oven naar 200 graden en laat alle ingredienten ongeveer 30 minuten met af en toe door te roeren staan. Vervolgens af laten koelen. En klaar is kees. Ook erg lekker over mascaponecreme die je maakt door door de mascapone Crema Catelana te roeren totdat deze dezelfde substantie als opgeklopte slagroom heeft. Heerlijk bij een BBQ, alleen is hier geen mascapone te vinden en mogen wij er alleen aan terug denken.

7 opmerkingen:

Bibi zei

Dat ziet er wel weer heerlijk uit.
Bezorgt u ook in Liberty, PA? ;-)
Ik heb een keer zo'n sause gemaakt voor een cheesecake met o.a. strawberries en dat was een groot succes.

Anoniem zei

Dat ziet er heerlijk uit !
Fijne avond , groetjes Ingrid.

Anoniem zei

He Sussie, da zietur lekkur uut. Maak er ook eens een geurblog van...
We hebben de verrichtingen van Sammy (een paar blogs terug) met verbazing bekeken. Wat een pienter beestje en hij ziet er nog leuk uit ook. Leuk dat hij het al gewent aan het raken is in zijn new home.
Groetos,
romola xxx

Anoniem zei

Dat weer doet me herinneren aan onze tijd daar. Hier in Ned leg ik altijd de kleren voor de kinderen de avond van te voren neer. In Richmond deed ik dit zelden...
Die saus ziet er heerlijk uit!
Groetjes, BiancaF

Cindy at her Country Home zei

*G*E*F*E*L*I*C*I*T*E*E*R*D met jullie liefste Sam, wat een SCHATJE!
Even bijgelezen Miran, alleen kan mijn ogen niet geloven. Lees ik nu dat je voor een week geleden in de sneeuw zat en een week erna in 20graden???? Ongelooflijk wat een temperatuurschommelingen, bizar. Je DJ wordt zo mooi... tja en als het weer over eten gaat ben ik erbij hihihi... Zit hier al met een lepel klaar voor het beeldscherm, (je wordt bedankt hahahha) te HEERLIJK ziet dat eruit mmmm.... Liefs en een extra dikke knuffel met een poot van mij voor Sam, Cin X

Anoniem zei

Hallo Miranda, leuk dat je even langs kwam. Het Tilda truitje staat in het boek...Winter Wonderland....

Maar als je wil kan ik het wel aan je sturen !!

Jullie sneeuw....wij heerlijk lente !!

Groetjes Thea

greet's foto's zei

wat ziet dat er lekker uit.
heb je nog wel tijd om te koken, met die kleine drukte maker.
wanneer begint het echte mooie weer te komen bij jullie.
hier is het soms al erg lekker weer.verwarming uit en de deur open,heerlijk, en Mabel loopt lekker buiten.
groetjes Oma Nijn