donderdag 6 maart 2008

Het rijbewijs

Vandaag probeer ik al mijn spullen bij elkaar te zoeken voor de aanvraag van mijn Nederlandse rijbewijs. Want dat verloopt deze maand. Tegenwoordig moet je dat vanuit Amerika en elk land buiten Europa, via de computer aanvragen bij de RDW. Je moet dan een formulier invullen, verzenden en dan wachten op een reactie.
Echter een reactie kwam niet en na een belletje en nogmaals alles opnieuw in te vullen bleek het nu wel te werken. Misschien omdat op het moment dat ik het de eerste maal verstuurde, weekeind was? Maar de aanvraag is naar mijn Nederlandse correspondent gestuurd en die heeft het nu op de post gedaan. Wat een omwegen, maar zo schijnt het te moeten. En dus nu wachten op de post....


Ons rijbewijs hier, inmiddels hebben we een echt Virginia driver's licence, kregen we niet zo maar. Daar hebben we wel voor moeten leren. En elke dag mochten we een keertje examen doen. We hebben dus alle twee, drie keer examen gedaan.
Niet dat het zo moeilijk was, maar door de taal viel dat wat tegen. Al ons bekende Nederlandse regels, zoals bv. voorrang van rechts, gelden hier dus niet. Da's best wel wennen, want in het begin gaf ik nog steeds iedereen voorrang. Het verbaasde me ook dat men hier in de binnenbocht gewoon door rood licht rijdt. En wanneer het niet snel genoeg gebeurt, wordt er getoeterd.
Ook staan er overal, op elk kruispunt, camera's maar boetes worden dus niet gegeven op die manier. Ook wanneer er een ongeluk gebeurt, blijft alles staan zoals het staat,te wachten tot de politie komt. Het gevolg is nog meer oponthoud op het kruispunt, dat vol staat met blauwe zwaailampen. Naar het andere verkeer wordt niet omgekeken. Dus ontstaan er snel files. Ook wanneer je hier wordt aangehouden en moet stoppen, mag je nooit uit je auto komen. De politie denkt dan dat je vuurgevaarlijk ben en mogen dan schieten. Dat willen we dus niet. Dus wanneer we ooit worden aangehouden, blijven we rustig wachten tot ze naar ons komen.
Ook bij stopborden moet je een volledige stop maken. Jullie zien dus dat het hier behoorlijk anders is.
Maar inmiddels zijn we er al aan gewend hoor. En nu is Joey langzaam begonnen met zijn rijbewijs behalen begonnen. Wanneer hij zakt mag hij dit een maal per 15 dagen opnieuw doen. En de kosten............$5 per keer!!! In ieder geval kostte het dat voor ons, na drie maal. De pasfoto wordt gewoon ter plekke gemaakt en je krijgt het rijbewijs na het behalen, meteen mee.

1 opmerking:

kastelke zei

Best wel eng, niet, als je zoon leert autorijden?

Je vroeg op m'n blog of ik Elke van de Casteele was. Dat ben ik dus niet. Ik ben opgegroeid in de provincie Antwerpen, en na omzwervingen naar Oost-Vlaanderen en Limburg ben ik nu terug in mijn geboortestreek terecht gekomen. Maar hopelijk niet voor lang meer!